Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Plågad cancerpatient anmäler bristfällig vård

Publicerat söndag 12 augusti 2007 kl 09.49

En kvinna och hennes anhöriga har anmält familjeläkar-mottagningen i Hallstahammar och kirurgmottagningen i Västerås till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Anmälan gäller sjukvårdens agerande i samband med att kvinnan fick en cancerdiagnos.

Enligt anmälan så sökte sig kvinnan till sjukvården redan i september år 2005. Men inte förrän i oktober året efter upptäcks den elakartade ändtarmstumören som då har plågat henne med svåra smärtor under mer än ett år. De anhöriga till kvinnan och kvinnan själv skriver till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd att Familjeläkarmottagningen i Hallstahammar har brustit i så väl diagnos som behandlig, då hon efter upprepade besök inte fått rätt diagnos.

När kvinnan sedan får en remiss till kirurgmottagningen i Västerås sker nästa fel. Enligt anmälan så ska sjukhuset ha slarvat med kvinnans remiss vilket gjort att hon inte fått vård så skyndsamt som hon hade rätt till. Lasarettet i Västerås klarade nämligen inte att hålla vårdgarantigränsen och kvinnan hade då rätt till att söka sig till ett annat sjukhus vilket hon gjorde. Men remissen skickades aldrig i väg till det sjukhus som kvinnan valt och det dröjer hela två månader innan kvinnan lyckas få en tid på central lasarettet i Västerås där tumören också upptäcks och opereras bort.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".