Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Staten kommenterar stämning för långa tågresor

Publicerat måndag 13 januari 2003 kl 17.29
Nu kommenterar staten stämningen på 25 miljoner kronor per år i skadestånd för de långa restiderna med tåg mellan Västerås och Stockholm.
Som P4 Västmanland tidigare rapporterat har Mälardalens intressenter AB (Miab) stämt staten för att de anser att staten inte hållit en överenskommelse om att restiden mellan Västerås och Stockholm skulle vara högst 50 minuter år 2001. I dag tar de flesta resor längre tid, eftersom det ännu inte finns fyra spår mellan Kalhäll och Stockholm, vilket Miab anser ingår i avtalet. Men det håller inte Ulf Lundin, chef för infrastrukturenheten på Näringsdepartementet, med om. - Näringsdepartementet anser att staten fullföljt sin del av avtalet med Miab när det gäller utbyggnaden av Mälarbanan. Att det 2001 skulle vara fyra spår mellan Kalhäll och Stockholm, enligt Miab, hur kommenterar du det? - Det ingår inte i avtalet. Hur kommer det sig att staten och Miab har så olika syn på vad som står i avtalet? - Vi har väl gjort olika bedömningar av avtalet då. Vad menar du att staten lovat skulle ske till 2001? - Att man skulle bygga ut järnvägen i enlighet med det avtal som regeringen slöt då med Miab, och det är också levererat. Man har byggt klart den järnväg som man avtalat om. Sen finns det ju delar som ligger utanför avtalet. Håkan Lindgren som är vd för Miab säger till P4 Västmanland att de inte tvekar på att staten brutit mot avtalet. - I vår kopia av avtalet står det tydligt och klart att banan ska tillräcklig kapacitet mellan Kalhäll och Sundbyberg och det har den inte i dag. Så för vår del är det solklart.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.