Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen får ultimatum om järnvägen

Publicerat fredag 23 november 2007 kl 15.30

Regeringen har fått ett ultimatum från kommuner och landsting runt Mälaren som har med deras medfinansiering av tågtunneln under centrala Stockholm att göra, den så kallade Citybanan. För att vara med och betala den kräver kommunerna och landstingen i Mälarbanans intressenter AB, Miab, att staten senast den 5 december ska ha lovat att fullfölja sitt åtagande när det gäller Mälarbanan, säger Miabs ordförande Åke Hillman.

– Annars driver vi frågan vidare i domstol, säger Åke Hillman som kallat till bolagsstämma i Miab den 5 december för att diskutera regeringens förslag till nytt avtal parterna emellan.

– Den 5 december har styrelsen för Miab kallat till en bolagsstämma för att diskutera det bud vi har fått från statens förhandlare. Styrelsen tycker att det är ett taffligt bud. Vi kan inte ta det, säger Åke Hillman.

Staten har lovat uppfylla sin del av avtalet med Miab när det gäller Mälarbanan i utbyte mot att landstingen och kommunerna runt Mälaren går in med två miljarder kronor i Citybane-projektet.

Miab stämmer staten sedan fem år i Stockholms tingsrätt för att det fortfarande inte finns något spår där fjärrtågen kan köra om pendeltågen. Det har i sin tur skapat längre restider än vad staten ingått avtal om, enligt Miab, men i juni kom intressebolaget och statliga Banverket fram till att förbi-gångs-spåret skulle byggas mellan Barkarby och Kalhäll och vara klart senast i juni 2013.

Senare föreslog Banverket som vi rapporterade ytterligare ett förbigångsspår i samma veva, och nu är budet till ett nytt avtal från regeringen två spår klara i december 2015, ”men ingen garanti för att de blir av för nu är vitesklausulen på 25 miljoner kronor per år som bygget försenas borta och det kan vi inte acceptera”, säger Åke Hillman som inte tycker att de har fått någon bra förklaring:

- Det avtal vi har med Banverket måste ju regeringskansliet ha varit med och godkänt då. Annars skulle Banverket aldrig ha fått skriva det avtalet, men nu har man bytt fot och jag undrar om de verkligen vill göra upp med oss, säger Hillman.

Statens förhandlingsman Carl Cederschiöld säger till P4 Västmanland att han skulle vilja se en annan lösning som ändå uppnår det som Miab vill uppnå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".