Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elevrekrytering via telefon

Publicerat onsdag 28 november 2007 kl 06.36

Infokomp gymnasiet och Spanska gymnasiet har börjat ringa hem till 15-åringarna för att försöka påverka de inför valet till gymnasiet. Obehagligt, säger några elever P4 Västmanland har träffat. Moa Persson och Kim Lund på Nybyggeskolan i Västerås har blivit uppringda av elever från Infokomp gymnasiet.

- De frågade om jag visste att de hade öppet hus och tyckte att jag skulle komma dit. Sen talade de om när det var och sa igen att de tyckte jag skulle komma. Jag tyckte det kändes lite obehagligt, hur hade de fått mitt nummer, säger Moa Persson.

- Jag tycker inte att de ska göra så här, vi har ju den information vi behöver. De får ju inte göra reklam på det här sättet, säger Kim Lund.

Inför gymnasiestarten nästa år bombarderas niondeklassarna med information från alla privata och kommunala gymnasieskolor. Men det finns marknadsföringsregler som skolorna ska följa, regler som Friskolornas riksförbund och Sveriges kommuner och landsting har kommit överens om. De får till exempel annonsera i tidningar, göra tv- och radioreklam, skicka hem informationsmaterial, ha öppet hus och visa upp sig på mässor.

Så kallad telemarketing, att ragga elever via telefon finns inte med som ett alternativ. Susan Gallone är rektor på Infokomp gymnasiet i Västerås och hon tycker att telemarketing är ett bra sätt att ragga elever.

- Det är ju en del av vår marknadsföring som vi gör varje år. En inbjudan per post, en personlig inbjudan per telefon och ett öppet hus. Det är den vanliga gången i vår marknadsföring, säger hon till P4 Västmanland. Hon anser inte att det är reklam riktad till barn, det handlar om information, säger hon.

Henrik Pettersson är rektor på friskolan Kopparlundsgymnasiet i Västerås och han är kritisk till den här metoden.

- Jag skulle inte välja att göra så här. Jag tycker inte att vi skulle framstå som seriösa om vi använde den typen av marknadsföring, säger han till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".