Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonraggning av elever ifrågasätts

Publicerat onsdag 28 november 2007 kl 12.15

Nu reagerar Friskolornas riksförbund på att Infokomp-gymnasiet i Västerås raggar elever genom att ringa hem till dem och marknadsföra skolan.

Claes Bromander, vice ordförande i förbundet, tror inte att det här är en bra metod.

- En alltför aggressiv marknadsföring slår nog tillbaka på skolorna. Det som är viktigt är ju att man bedriver en utbildning med god kvalitet. Den bästa marknadsföringen är nöjda elever och nöjda föräldrar, säger Claes Bromander till P4 Västmanland.

13 friskolor och åtta kommunala gymnasier slåss om 1 900 elever i Västerås nästa år. Marknadsföringen är viktig, men det finns regler som säger hur den får gå till. Så kallad telemarketing, att ringa hem till eleverna, finns inte med som ett alternativ.

Enligt Västerås stads jurister riskerar gymnasier som använder sig av telemarketing att bli anmälda till Marknadsdomstolen för att de bryter mot god marknadsföringssed.

Claes Bromander blir fundersam när han hör att Infokomp-gymnasiet ringer till 14-åriga elever:

- Jaa, det är ju en bedöming som varje skola måste göra. Jag skulle inte göra så, för jag tror på ett annat sätt att jobba. Men det är inte förbundets uppgift att säga att man inte får göra så här.

- Om skolorna gör fel får de missnöjda elever och lärare, och då får man ju negativa konsekvenser av marknadsföringen, säger Claes Bromander, vice ordförande i Friskolornas riksförbund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".