Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ sätter in fler dubbeldäckare

Publicerat fredag 7 december 2007 kl 13.10
En dubbeldäckare från Västerås anländer Stockholms Central - och snart blir de fler.

Det ska bli lättare att få sittplats för alla som pendlar med tåg mellan Eskilstuna och Västerås till Stockholm i januari. Då sätter nämligen SJ in fler tågset av sina dubbeldäckare, enligt Jan Kyrk som är ansvarig på SJ för trafiken i Mälardalen.

– Vi har ju köpt ett antal nya tåg och vi har haft problem med dem, och nu har vi åtgärdat ett antal av dem och kommer att sätta fler sådana i trafik, säger Jan Kyrk.

Dörrar som inte har kunnat öppnas och stängas, bristande luftkonditionering och krånglande toaletter, ja, de grå dubbeldäckare som SJ tog i drift i Mälardalen för snart tre år sedan har haft flera tekniska problem.

SJ har idag ett 40-tal set sådana här tåg, med två eller tre vagnar per set. Idag är bara 21 av dessa i trafik och det skapar trängsel, särskilt i rusningstid.

Så här beskriver en resenär beskriva han ska sitta på ett 17-tåg:

– Det är en fantastisk charmig trappa i, ska vi säga något fint plastmaterial med aluminiumlist.

Däremot tycks dubbeldäckarna i trafik fungera tekniskt och gå punktligt:

– Den kommer i tid och går i tid.

Men det finns alltså de som tycker att SJ planerar konstigt, och en resenär ger SJ det här rådet:

– Gör statistik på hur många som åker, vilka tider, och sätt in tillräckligt med vagnar!

Jan Kyrk svarar:

– Det vi försöker göra är att självklart följa resandeutvecklingen i de olika tågen.

Kyrk och berättar att de ytterligare 6 tågseten i januari kommer att ge sittplats åt de allra flesta, men - fortsätter han - antalet resor ökar hela tiden i Mälardalen och spåren har inte plats för fler turer:

– Till slut är tågen så långa som de får bli och då kommer vi inte att kunna låta alla resenärer åka. Det är ett jättestort problem som vi måste ta tag i nu, för det tar lång tid att bygga nya spår och större kapacitet i infrastrukturen, säger Jan Kyrk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".