Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Historisk storsatsning på trafiken

Publicerat fredag 21 december 2007 kl 08.27
Fyra nya spår ska få tågen att rulla bättre.

En historisk överenskommelse rörande vägar och järnvägar har nu undertecknats.

Det är de fem länen i Stockholm-Mälardalsregionen som kommit överens om en gemensam satsning.

Västmanlands kommuner och landsting ska bidra med 590 miljoner kronor.

Från Västmanland deltog landshövding Mats Svegfors och det socialdemokratiska oppositionsrådet Ulla Persson från Västerås i det officiella underteckandet under torsdagen.

Ulla Persson kommenterar det hela så här:

- Jag tror att det har en jättestor betydelse att vi i Stockholm-Mälardalsregionen visar att vi är eniga. Västra Götaland och Skåne, de har ju en naturlig enighet i och med att de är en region. Vi är ju inte en region organisatoriskt, men nu har vi jobbat ihop oss allihop i fem län, och enat oss om en prioriteringslista för satsningar på infrastruktur.

- Det tror jag är jätteviktigt gentemot statsmakten för att få pengar till investeringar, säger Ulla Persson till P4 Västmanland.

Västmanland berörs av överenskommelsen i första hand genom att det kommer att byggas fyra spår på sträckan Kallhäll-Tomteboda.

Redan nästa år startar upprustningen av växlar och spår, och till år 2015 kommer sträckan Kallhäll-Barkarby att vara försedd med fyra spår.

Vilken sträckning det blir mellan Barkarby och Tomteboda avgörs år 2009 och hela utbygganden ska vara färdig 2018-2020.

Förutom det  finns även åtgärder på Bergslagspendlen, mer järnvägskapacitet mellan Västerås och Esklistuna, dubbelspår på hela Mälarbanan ända till Örebo samt utbyggnad av E 18 till motorväg genom hela länet med i överenskommelsen.

Västmanlands län, alltså landstinget och kommunerna, bidrar med 590 miljoner krornor för satsningarna i överenskommelsen.

Men vilka krav ställer man då på staten, som också måste skjuta till pengar, för att det hela ska bli av?

Så här svarar Ulla Persson:

- Det handlar ju om att det är staten som ska ta det största ansvaret. Satsar vi en krona så ska staten öka vår pott för infrastruktur med samma summa.

- Så att här gäller det att vara skärpt emot staten! De ska inte stjälpa över finansiering på oss lokalt eller regionalt, säger Ulla Persson P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".