Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklarheter i ny konsumentköplag

Publicerat måndag 3 mars 2003 kl 10.53
Fortfarande finns oklarheter i den nya konsumentköplagen som infördes i juli förra året. Lagen ska ge konsumenter ett starkare skydd, bland annat genom en slags garanti i sex månader som ska gälla i princip alla varor. Men när det gäller begagnade bilar är lagen fortfarande oprövad.
Om man köpt en vara och den går sönder inom sex månader, kan man hänvisa till den nya konsumentköplagen som säger att nästan allt man köper omfattas av en slags lagstadgad garanti i sex månader. Lagen utgår ifrån att felet fanns redan när man köpte varan och att det är säljaren som ska åtgärda det. Men det här vill bilbranschen inte acceptera rakt av eftersom det ligger i särskilt begagnade bilars natur att de plötsligt kan gå sönder. I lagen finns en brasklapp om att garantin ska gälla " om det inte är oförenligt med felet eller med varans art". Men hur detta ska tolkas vet ingen. Inom kort ska Allmänna reklamationsnämnden avgöra det första fallet Frågan är om det blir de begagnade bilköparna som drar vinstlotten och i så fall kan hävda gratis reperationer i ett halvår eller om motorbranschen kan fortsätta sälja begagnade bilar utan att behöva oroa sig för vilka kostsamma fel som kan dyka upp.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.