Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
västerås

Risk för kollision i luftrummet

Publicerat måndag 10 mars 2008 kl 06.21

Det blir allt vanligare att flygplan kommer in i luftrummet ovanför Västerås flygplats utan att ha tillåtelse från flygledartornet. Något som i värsta fall kan leda till en kollision.

Intrången har nu blivit så många att luftfartsstyrelsen startat ett projekt för att komma till rätta med problemet.

Björn Stavås är operativ chef för flygtrafikledningen på Västerås flygplats, och han berättar hur ett intrång kan gå till:

- En typisk incident går till så att vi tittar på vår radar och ser ett eko som närmar sig vårt luftrum utan att ha ropat upp då.

- Det första vi gör att försöka få kontakt med planet och ge det tillstånd innan det passerar in i kontrollerad luft. Lyckas vi inte med det så följer vi ekot och tar hänsyn till det, berättar han för P4 Västmanland.

Förra året inträffade drygt 300 så kallade luftrumsintrång i hela landet, 49 av dem ägde rum inom de luftrum som flygledarna i Västerås har ansvar för, ett stort område som sträcker från Sala i norr till Eskilstuna i söder och som också sträcker sig 2 000 meter upp i luften.

Enligt luftfartsstyrelsen äger det rum ovanligt många intrång i just det här luftrummet. Men även över Linköping, Norrköping och Skafsta har man problem. 

Enligt luftfartsstyrelsen kan intrången bero på att Västerås flygplats ligger nära Stockholm och Arlanda och att det är trångt i luften.

Men det kan även bero på att piloterna är dåliga på att navigera.

- GPS är ju väldigt populärt att använda idag och det kanske är lätt att lita för mycket på den. Vad händer när den går sönder eller visar fel? Då är vi inte lika duktiga som vi var förr i tiden på att läsa kartor. Det kan vara en anledning till att man flyger fel, säger Björn Stavås.

Flygledarna rapporterar intrånget till luftfartsstyrelsen, och det ska även piloten göra.

Nu har anmälningarna blivit så många att luftfartsstyrelsen startat ett projekt för att ta reda på vad ökningen beror på och vad man ska göra åt det. Något som välkomnas av flygledarna.

- Det är jättebra, alla vill komma till rätta med det här, säger Björn Stavås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".