Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
västerås

Miljoner skattekronor till rederi

Publicerat tisdag 17 juni 2008 kl 07.44

Västerås stad betalar miljonbelopp till Rederi Mälarstaden för representationsturer med en av bolagets färjor. Men representationsturerna har knappt utnyttjats alls av Västerås stad.

För att få pengarna, sammanlagt nästan fem och en halv miljon kronor, ska rederiet också hålla uppsikt över kommunens materiel vid bryggor och kajer. Men hittas brister behöver rederiet inte åtgärda dem, det räcker att ringa teknik- och idrottsförvaltningen.

- Representationsturerna är ju en väldigt liten del. Stödet är ju också till att skapa en så bra produkt i högsäsong att man på lång sikt kan skapa trafik som börjar någon gång vid påsk eller mars-april och fortsätter ända fram till november. Så det är ett åtagande där delar aldrig kommer att bli lönsamma, säger Hans Eriksson på Rederi Mälarstaden.

Hans Eriksson, tidigare anställd av Västerås stad som ansvarig för båttrafiken, fick för ungefär ett år sedan överta stadens färjetrafik på Mälaren, med sitt bolag ”Rederi Mälarstaden”. Detta utan att någon upphandling gjorts.

En del i det avtal som då skrevs var att Rederi Mälarstaden skulle få en ersättning på sammanlagt nära fem och en halv miljon från Västerås stad för två tjänster:

* Att hålla uppsikt över bryggor och annan materiel som tillhör Västerås Stad.

* Att fyra gånger per år under 2007 till 2009 upplåta en båt till Västerås stad för representation.

Men under 2007 utnyttjade kommunen inte representationen alls. Enligt Hans Eriksson var den första representationsturen i maj i år i samband med besök från andra kommuner. Nästa tur blir i höst.

Raduslav Milutinovic som driver rederiet ”Napoleon af Westerås”, konkurrent till ”Rederi Mälarstaden”, gillar inte stödet från Västerås stad till Rederi Mälarstaden.

- Vi andra två, ”Napoleon” och ”Arboga Rederi”, vi klarar ju oss helt på de pengar vi tjänar in, utan subventioner. Sedan kommer en tredje part och ska konkurrera på samma marknad som vi med skattemedel, så det känns ju lite tungt, säger Radoslav Milutinovic.

Andreas Porswald, miljöpartistisk ordförande i tekniska nämnden, menar att kommunen visserligen inte utnyttjat representationen så mycket än, men han tycker ändå att de 5,5 miljonerna är väl använda pengar i och med att det annars skulle bli en kostnad för en kommunal båt som åkte runt och tittade till bryggor och kajer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".