Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västerås

Dyra skattepengar för representation och tillsyn

Publicerat tisdag 17 juni 2008 kl 12.24

Andreas Porswald, ordförande i tekniska nämnden i Västerås, menar att det är värt pengarna för Västerås Stad att betala sammanlagt fem och en halv miljoner till Rederi Mälarstaden för representationsturer och för att hålla uppsikt över kommunens materiel vid bryggor och kajer. Trots att representationsturerna hittills knappt har utnyttjats.

Andreas Porswald menar att kommunen visserligen inte utnyttjat representationen så mycket än, men han tycker ändå att de 5,5 miljonerna är väl använda pengar i och med att det annars skulle bli en kostnad för en kommunal båt som åkte runt och tittade till bryggor och kajer.

Så här säger Andreas Porswald om representationsturerna:

– Förra året utnyttjades de inte alls i å med att det precis hade kommit igång men i år så utnyttjar vi det. Vi har till exempel våra vänorter som besöker oss här i augusti och vi visar upp våra Mälaröar för våra gäster. Det är viktigt dagtid, och även kvällstid att man åker ut och visar Mälaröarna, att det är en viktig populär attraktion för våra besökare, säger Andreas Porswald. 

Som en del i avtalet med Västerås Stad får Rederi Mälarstaden en ersättning på sammanlagt nära fem och en halv miljon från Västerås Stad för två tjänster:

Det ena är att hålla uppsikt över bryggor och annan materiel som tillhör Västerås Stad. Men hittas brister behöver rederiet inte åtgärda dem, det räcker att ringa till teknik- och idrottsförvaltningen.

Det andra är att fyra gånger per år under 2007 till 2009 upplåta en båt till Västerås Stad för representation. Men under 2007 utnyttjade kommunen inte det alls, enligt Hans Eriksson på Rederi Mälarstaden var den första representationsturen i maj i år i samband med besök från andra kommuner, nästa tur blir i höst.

– Det är ju inte bara representationsturer, utan det är ju andra delar som ingår. Att sköta våra Mälaröar, att ha tillsyn så att bryggor sköts – det är ju slitage, det är vandalisering – och det måste ju ha en viss kostnad, säger Andreas Porswald.

Intervjuaren:

– Men i avtalet står det ju att rederiet inte behöver åtgärda det, man behöver bara ringa till tekniska förvaltningen?

Andreas Porswald:

– Jovisst är det så, men det är ju så att om vi ska ha en kommunal båt och ha en kommunalt anställd som åker runt så kostar det också pengar. Så om man ser till avtalstidens längd så är det ju ungefär den mängd stålar, pengar som krävs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".