Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Unga ska lära sig undvika skuldfällor

Publicerat lördag 12 april 2003 kl 13.06
Ungdomar utsätts för tre gånger så mycket direktreklam som äldre och nu ger Kronofogdemyndigheten och Konsumentverket ut en tidning som ska ge information till unga hur de undviker ekonomiska problem.
Tidningen som heter Om... är gjord i samarbete med elever i Göteborg. Bakgrunden är att många ungdomar hamnar i skuldfällor eftersom de saknar kunskap och information. - Ungdomar får ungefär tre gånger så mycket reklam som äldre. Det är ju en intressant målgrupp och då är det ju lätt helt enkelt att kanske förköpa sig, säger Karl Gustav Fors på Kronofogdemyndigheten i Västerås. Han hoppas att tidningen kommer att ge ett positivt resultat och att ungdomarna tänker efter innan de lånar pengar.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.