Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Västeråsskolor exempel på ökade klyftor

Publicerat onsdag 16 april 2003 kl 09.13
Rätten att välja skola ökar klyftorna i skolan, visar en ny studie från Skolverket. Som exempel lyfter man fram två västeråsskolor; St Ilians skola och Fryxellska skolan.
Svenska föräldrar väljer att inte placera sina barn i skolor där det går många invandrarbarn, enligt Skolverkets studie. Undersökningen visar också att det fortfarande är de högutbildade föräldrarna som aktivt väljer skola åt sina barn, och att barnen i de skolor som har gott rykte har bättre betyg och når skolans mål. - En skola med många invandrarbarn klassas som stökig, och det gör att föräldrarna väljer en skola där de flesta eleverna har svensk bakgrund, säger Sun Joon Hwang, ansvarig för utredningen på Skolverket. Men skolvalet styrs ofta av rykten. Att skolor väljs bort beror sällan på att undervisningen faktiskt är sämre eller att man har för få lärare. - Många skolor med hög andel invandrarelever satsar väldigt mycket på undervisningen och kämpar hårt för kvaliteten i skolan, säger Sun Joon Hwang till P4 Västmanland. I studien har Skolverket låtit knappt 5 000 föräldrar och skolansvariga tjänstemän i landets kommuner svara på frågor om vad valfriheten har lett till. Dessutom har man genomfört två fallstudier, en av dem i Västerås, där St Ilians skola och Fryxellska skolan har jämförts. Svaren är entydiga. Andelen invandrarbarn ökar på St Ilian och minskar på Fryxellska. De föräldrar som valt Fryxellska skolan för sina barn har en högre utbildning är dem som valt St Ilians skola. Dessutom är betygen är bättre på Fryxellska än på St Ilian. 70 procent av de tillfrågade föräldrarna i Skolverkets studie tycker att valfriheten har lett till ökad segregation, och att vissa skolor lockar till sig elever medan andra förlorar. Men valfriheten har även positiva följder, som att föräldrarnas engagemang har ökat, att skolan har profilerat sig och att pedagogiken har förnyats och förbättrats. Ett sätt att komma åt problemet med segrationen är att ge de skolor som förlorar elever mer pengar så att de kan bibehålla kvaliteten. Men Skolverket är noga med att påpeka att de inte kommer med några lösningar på problemen. - Vi lyfter fram problemen för att beslutsfattarna ska få en bra information, säger Sun Joon Hwang till P4 Västmanland.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.