Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västerås

Stort intresse för Polenflyg

Publicerat tisdag 26 augusti 2008 kl 06.19

Den nya flyglinjen mellan Västerås och Polen har gått bättre än väntat. Första flyget från Västerås till den polska staden Poznan gick i mitten av maj och linjen har visat sig vara populärare än vad lågprisflygbolaget Wizz Air hade hoppats på.

Och även Mikael Nilsson, chef för Västerås flygplats är nöjd.

- Den har fungerat jättebra. De började ju i mitten på maj och sedan dess har ju beläggningsgraden bara ökat. Den senaste statistiken som jag har för juli visar att de har 85 procents beläggning, och det är mycket bra, säger han.

- Vi hoppades ju också att Wiss Airs förväntningar skulle överträffas, och de är faktiskt mer än nöjda med resultatet nu, säger Mikael Nilsson, chef för Västerås flygplats.

Flera linjer kan vara på gång

Det var i mitten av maj lågprisflygbolaget Wizz Air hade premiär för sina flygningar mellan Västerås och Poznan. Sedan dess ha man haft två avgångar i veckan mellan städerna. Wizz Air flyttade Poznanlinjen till Västerås från Skavsta flygplats utanför Nyköping varifrån man flyger till flera destinationer i Polen, och nu hoppas flygplatschefen att framgången bäddar för att fler linjer flyttas till Västerås flygplats.

- Ja, det är klart att vi hoppas på att få hit mer. Det är de destinationer de har idag på Skavsta. Så fungerar konkurrensen även mellan flygplatser, säger Mikael Nilsson.

Ukraina nästa?

Enligt Mikael Nilsson är Wizz Air ett växande bolag inom flygtrafiken i Östeuropa och det är mycket möjligt att även Västerås får sin del av den kakan.

- Ja, det är ju så klart en förhoppning att det ska bli så. Wizz Air är som vi ser det ett stabilt lågprisflybolag. De har låga kostnader i och med att de verkar i det forna Östeuropa och en stor outnyttjad marknad. Så det kan ju finnas möjligheter.

- Men lågprisbolag kan inte flyga hur långa flygningar som helst, då försvinner ekonomin i det. Men upp till tre - fyra timmar kan ju fungera och då hamnar man kanske i Ukraina, säger Mikael Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".