Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny marknadsföring krävs för att locka turister

Publicerat söndag 7 september 2008 kl 11.03

Turismen i Västmanland har ökat i sommar när det gäller antalet övernattningar. För att lyckas locka nya turister till länet krävs en annan och mer flexibel marknadsföring än tidigare.

– Flexibiliteten ligger väl i att man i dag inte har samma lätthet att sälja in färdiga paketarrangemang till exempelvis bussresearrangörer. Turisten i dag är så medveten om vad den vill så att den har bestämt i förväg vad den vill ha och då gäller det att haka på, säger Lena Carsall som driver café och butik i Bergslagen.

För tio år sedan såg det helt annorlunda ut, menar hon. Då gick det att sälja färdiga paketarrangemang.

I dag handlar det om att skräddarsy arrangemang för kunden vet redan innan vad den vill ha.

Samordningen av länets turism har också förändrats genom åren, till det sämre tycker Lena Carsall. Tidigare hade småföretagare råd att delta i större turistmässor. Den möjligheten finns inte på samma sätt idag, säger hon.

Henrik Wester som arbetar med utvecklingen av turismen regionalt säger att det inte är självklart att marknadsföra ett helt landskap i dag. Istället är det en ort eller ett evenemang som turisten väljer att resa till.

Frågan är vad som är den västmanländska själen? Finns det en sådan?

– Det finns många olika själar för den här frågan har ställts tidigare i andra sammanhang. Och det man kunde konstatera var att den stolta västmanlänningen finns inte. Däremot finns det många stolta människor som bort i vårt område utifrån den byn eller det område som man bor eller verkar i, säger Henrik Wester.

Vad kan man då dra för slutsats av det när det gäller turismsatsning?

– Att vi ska stärka upp de här stolta identiteterna som finns här och utgå ifrån dessa när vi jobbar med utvecklingen, säger Henrik Wester.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".