Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avtal på den lokala finansieringen av Citybanan klar

Publicerat torsdag 18 december 2008 kl 17.17

Idag meddelades att Regeringen nu godkänt en överenskommelse om hur den så kallade Citybanan ska finansieras. Nu finns avtal på hur stor del av bygget som ska finansieras av de olika länen i regionen. Av de 600 miljoner kronor som Västmanlnad skall betala, kommer landstinget att stå för hälften och kommunerna för hälften.

- Äntligen har Regeringen fattat beslut om Citybanan, säger Elisabeth Unell (m), kommunstyrelsens ordförande i Västerås till P4 Västmanland.

Regeringen hade till sista december på sig att godkänna det avtal som tecknades för nästan precis ett år sedan och som gällde bygget av Citybanan och också den medfinansiering som kommer att göras av länen i regionen, och enligt Elisabeth Unell var det på tiden att ett beslut äntligen togs.

Fem län ska tillsammans betala 2 miljarder av de totalt 17 miljarder kronor som man beräknar att Citybanan kommer att kosta. Men alla ska inte betala lika mycket. Utifrån nyttoaspekten har man gjort en fördelning mellan länen som innebär att till exempel Örebro och Östergötland betalar en mindre summa än Västmanland, som ska pytsa in 600 miljoner kronor, där Landstinget Västmanland står för hälften och kommunerna för den andra hälften.

- Där är ju tanken att vi skall betala inom en 3-årsperiod men vi måste ha det på en längre period, annars blir det en för stor kostnad. Det klarar ju varken Västerås eller någon annan kommun i länet eller landstinget av, menar Elisabeth Unell.

Beslut om investeringen i Citybanan skall kunna få hanteras som en avskrivning på lång sikt . Enligt Unell bör man i sammanhanget kunna se på och hantera investeringen som görs av de olika kommunerna på samma sätt som med andra investeringar och att man därför borde kunna få betala av den stora summan på betydligt längre sikt än 3 år.

- Precis som vi gör med alla andra kommunala investeringar. Om vi bygger en skola eller en väg så skriver vi av det på 33 år och det är ju rimligt när det gäller en sådan här sak som gör så stor nytta för länet att vi också får skriva av det under en längre period, säger Elisabeth Unell.

Citybanan beräknas vara klar 2017 och i och med det beslut som nu tagits av Regeringen får också det så kallade MIAB-avtalet en lösning.

Jenny Berggren
jenny.berggren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".