Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
västerås

Premier till hemtjänstpersonal

Publicerat tisdag 20 januari 2009 kl 06.35

Nu har de första premierna betalats ut inom den kommunala hemtjänsten i Västerås. Premierna har införts för att inspirera hemstjänstpersonalen att hitta sätt att effektivisera arbetet så att de spenderar så mycket som möjligt av sin arbetstid hos de äldre.

- Vi tycker att det är viktigt att våra undersköterskor och vårdbiträden som jobbar ute får vara hos kunden så mycket som möjligt. Därför belönar vi de hemtjänstområden som jobbar med utvecklingsfrågor så att man når det här resultatet, säger Barbro Johansson, verkamhetschef inom vård och omsorg i pro Aros, till P4 Västmanland.

Personalen i centrum och på Gideonsberg bäst

De som hittills varit bäst på planering är hemtsjäntsområdena Centrum och Gideonsberg. De var de första som lyckades komma upp till 70 procent av arbetstid hos kunderna. Och för det fick de en extra pott i lönekuvertet i december.

- Det är en morot att man får någonting för det man gör. Det är nog olika för olika personer hur man upplever det här. Många tycker säkert att det är stressigt eller pressande, men nu har vi ändå uppnått det här och då är det bara att fortsätta, säger Susanne Söderlund, på hemtjänstområde Centrum i pro Aros till P4 Västmanland.

Nytt arbetssätt

Västerås stad införde för ett år sedan ett nytt sätt att betala hemtjänsten. Det innebär att pro Aros och privata bolag som utför arbete för Västerås stad får betalt bara just för den tid personalen är hemma hos de äldre. Samtidigt infördes också fritt val inom hemtjänsten. Det har inneburit hårdare konkurrens då kunderna idag har möjlighet att på kort varsel byta utförare.

Den extra pengen är ett sätt att bemöta konkurrensen. Ju mer tid man är hos kunderna, desto nöjdare är de, resonerar man på proAros.

- Vi har väldigt stora utmaningar och det är därför det är så viktigt att jobba med kvaltitéten och se till att vi får så mycket tid som möjligt hemma hos kunden, säger Barbro Johansson, verkamhetschef inom vård och omsorg i pro Aros.

Jouko Kaijanen
jouko.kaijanen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".