Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Elbilar kan nära på nollställa koldioxidutsläpp"

Publicerat tisdag 27 januari 2009 kl 10.50

Om alla personbilar i Sverige var eldrivna och de största industrierna skulle lagra koldioxid istället för att släppa ut det, då skulle Sverige kunna få ner utsläppen till nästan noll på 30-40 år. Det har Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, kommit fram till i en rapport.

Och när det gäller elbilar så är tekniken på väg bort från stora tunga batterier till betydligt mindre, enligt Västeråsaren och före detta forskningschefen på ABB, Harry Frank.

- Går vi tillbaka tio år så kanske ett batteri på 600 kg krävdes för att ta sig tio mil, idag väger det batteriet 100 kg. Och kanske om fem år 50 kg, enligt Harry Frank.

- Vi kan också frigöra el genom att effektivisera, t ex genom att sätta in lågenergilampor och använda mer varvtalsreglerande motorer. På så sätt kan vi mycket lätt frigöra de här 10 tW timmarna som behövs för att driva våra personbilar i framtiden. 

Företag som släpper ut stora mängder koldioxid bör i stället lagra det i berggrunden. Men det finns frågetecken kring tekniken som är långt ifrån färdigutvecklad.

- Det kanske ligger lite längre fram än det här med elbilarna, enligt Harry Frank.

Hur mycket kan sparas in på 30-40 år?

- Om vi tar den fossila delen så handlar det om en besparing på 60-70 procent under perioden.

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".