Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Områdeschef vid Försäkringskassan svarar på JO-kritik

Publicerat onsdag 28 januari 2009 kl 10.33

I tisdags offentliggjordes JO:s skarpa kritik mot Försäkringskassan. Det handlar bland annat om mycket långa handläggningstider och sena utbetalningar i samband med den stora omorganisationen som pågår. Men Per Appelqvist, områdeschef för Försäkringskassan i Västerås, verkar inte ta så allvarligt på kritiken.

- Det är lite av ett mediadrev just nu. Egentligen tycker jag att det är bra att vi har ögonen på oss, och är det saker som är fel så ska det upp på bordet. Vi har ju vetat om det här ett tag och vi har åtgärdat det vi ska åtgärda, så vi har ett helt annat läge. För oss är det lite passé även om det naturligtvis påverkar oss en hel del, säger Per Appelqvist, områdeschef för Försäkringskassan i Västerås till P4 Västmanland.

Hur hanterar de anställda turbulensen?

- Jag hoppas verkligen att medarbetarna är stolta över det jobb de gör, för de är jätteduktiga. Men man är väl inte opåverkad av media, det är ju vanliga människor hos oss också som jobbar och det talas väl lite grann om det och det vi hoppas är väl att vår Generaldirektör och förhoppningsvis vår minister står upp för det vi gör bra också, säger Per Appelqvist.

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".