Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt mer självservice på Ryanair

Publicerat lördag 21 februari 2009 kl 10.40
Foto: AP Photo Paul Thomas / SCANPIX

Det irländska flygbolaget Ryanair, som bland annat trafikerar Västerås, ska ta bort alla incheckningsdiskar och all personal från flygplatserna före årsskiftet för att skära ner på kostnaderna.

Allt utom bagageinlämningen kommer att datoriseras, säger företagets chef Michael O’Leary.

Redan nu bokar 97 procent av kunderna sina biljetter på nätet och 75 procent checkar in elektroniskt. Därför anses indragningen av personal på flygplatserna vara nästa logiska steg.

Ryanair har tidigare sagt att 200 jobb vid företagets nav i Dublin ska försvinna.

Under tredje kvartalet förra året förlorade flygbolaget 119 miljoner euro på grund av höjda bränslepriser och sänkta priser. Men förra veckan räknade Ryanair upp prognosen för helåret till en vinst på 50-80 miljoner euro. (TT)

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".