Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot särskolan

Publicerat fredag 30 november 2001 kl 07.57
I en färsk rappport kritiserar Skolverket kvalitén på särskolan. Särskolan ska lära eleverna så mycket som möjligt utefter deras egna behov, men kunskapsutvecklingen hos eleverna är för dålig, anser Skolverket.
Rapporten bygger på en rikstäckande enkät och djupstudier av särskolan i nio kommuner, dock ingen i Västmanland. Men på Sofiaskolan i Västerås finns en annan uppfattning. Sofiaskolan är en särskola för gravt utvecklingsstörda och autistiska elever. Skolan arbetar med personliga utvecklingsplaner för varje barn och målen är både kort- och långsiktiga. Det handlar inte i första hand om att lära sig läsa och skriva. Att till exempel kunna sitta vid ett matbord och äta tillsammans med andra utan att få panik kan vara ett nog så viktigt mål för ett autistiskt barn. Rektorn för särskoleklasserna i Västerås, Annita Pettersson, menar att teoretiska kunskaper lätt värderas högre än praktiska, och att det kan ha märkts i skolverkets rapport.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.