Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fagersta

Gratis prover blev tvångsabonnemang.

Publicerat torsdag 9 juli 2009 kl 15.33

Under dom senare åren har det skett en ökning av olika firmor som med löften om gratisprover lockar in folk i olika abonnemang.

- Man vänder sig ofta till äldre personer, säger Mattias Grundström på Konsumentverket.

När Annika Palmér besökte sin Alzheimersjuka mamma i Fagersta hittade hon uppemot 10 oöppnade paket i mammans lägenhet.

Paketen visade sig innehålla allt ifrån trosor och rosenrot till omega 3 kapslar. I varje paket låg även en faktura på 199 kr och mamman själv hade ingen aning om att hon hade beställt varorna.

Annika försökte ringa till firmornas kundtjänster för att få stopp på utskicken, utan att lyckas komma fram.

- Jag kan inte finna ord för vad jag tycker om företag som gör på det här viset, säger Annika Palmér.

Firmorna som skickade varorna till Annikas mamma går inte att få tag på eftersom dom nu har slutat existera.

Mattias Grundström på Konsumentverket säger att liknade fall har blivit allt vanligare och att man med onåbara kundtjänster och hot om inkassobrev ofta får in pengarna.

- Har man råkat ut för det här ska man så fort som möjligt försöka bestrida ärendet genom att skriftligen berätta att man inte har beställt dom här varorna. Kommer det brev från inkassoföretag så ska man bestrida det på samma sätt, säger Mattias Grundström på Konsumentverket.

Sebastian Widman
sebastian.widman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".