Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska kyrkan annonserar i Kalle Anka

Publicerat tisdag 8 september 2009 kl 17.05

Svenska Kyrkan prövar nu ett nytt djärvt grepp för att nå förstagångsväljarna inför det stundande kyrkovalet. Kyrkan ska annonsera i Kalle Anka

– Det handlar om att välja ett medium, en plattform där vi hittar många förstagångsväljare i det här fallet. Sedan var ju det här ett oprövat kort och då slog vi oss ihop några stycken stift och gjorde det här som en gemensam satsning, ett komplement till all annan reklam på webben, i TV och i radio, säger Åke Pålsson som är informatör på Västerås stift.

Reklamsatsningen kostar

– I det här fallet gör vi ju ett gruppinköp för hela Svenska kyrkan och på nationell nivå innebär det närmare 10 miljoner kronor, säger Åke Pålsson.

Kan inte de pengarna användas till traditionellt kyrkligt hjälparbete i stället?

– Självklart ska man använda pengarna på ett vettigt sätt, och det kan man debattera om det här är ett vettigt sätt. Jag är inte helt klar på det, men och andra sidan så har vi inget annat sätt att styra Svenska kyrkan än på det demokratiska sättet, säger Åke Pålsson.

Michael Gawell
michael.gawell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".