Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabbare svar på SOS Alarm

Publicerat tisdag 5 januari 2010 kl 11.53
Det ska gå lättare att få svar när man slår larmnumret

SOS Alarm har blivit snabbare på att svara i telefon. Tidigare har larmbolaget kritiserats för långa svarstider vid nödläge, men ny teknik har förkortat tiderna. I snitt i landet får nu den som ringer 112 vänta 6,4 sekunder över landet, på SOS Alarm i Västerås är man nere på 5,2 sekunder.

– Det är ett steg i rätt riktning. Den som ringer i en  nödsituation och befinner sig i ett trauma, vill ju förstås komma i kontakt med samhällets nödresurser så fort som möjligt, säger Matz Laurentz, platschef på SOS Alarm i Jönköping. 

Anledningen till den förbättrade svarstiden beror enligt Matz Laurentz på att man för ungefär 1,5 år sedan bytte tekniksystem. 

Det nya systemet gör att man kan ta hjälp av andra läns larmcentraler som kan svara på samtal när man själv har för många. 

I framförallt storstäderna kan det bli ett väldigt tryck när många ringer samtidigt. Men numer finns det backup som gör att det ändå fungerar, enligt Matz Laurentz, platschef på SOS Alarm i Jönköping.

Kravet är att ett samtal ska besvaras inom 8 sekunder. I genomsnitt i landet får nu den som ringer 112 vänta 6,4, på SOS Alarm i Västerås är man alltså nere på 5,2 sekunder.

Joel Winqvist
nyheterna.vstm@srs.e

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".