Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya konsumentfrågor i rotavdragets spår

Publicerat torsdag 14 januari 2010 kl 12.57

Många konsumenter upplever problem när de anlitar hantverkare. Efter införandet av rotavdraget förra året har flera av landets konsumentrådgivare exempelvis fått frågor om saltade räkningar. I Västerås kommer konsumentrådgivarna satsa extra på att informera invånarna eftersom frågor om hantverkstjänster har ökat så mycket.

– Att man vill ha mer betalt är en ny företeelse som jag inte känt av tidigare. Det har varit rätt mycket klagomål just över höga priser, säger Pekka Lehtinen på Konsument Norrköping.

Rotavdraget som infördes i slutet av december 2008 blev snabbt en succé. Många renoveringssugna husägare såg sin chans att få arbeten gjorda för en billigare penning.

Men myntet har också en baksida. Ekot har pratat med flera konsumentrådgivare i landet som märker av att nya frågor dyker upp när allt fler har möjlighet att anlita hantverkare.

Främst handlar det om fakturafrågor samt att företagen saltar räkningar, men konsumentrådgivarna får också många samtal om att hantverkarna inte färdigställer arbetena i tid, berättar Pekka Lehtinen.

– Många hantverkare tar på sig för mycket. De hinner helt enkelt inte med, säger han.

I Göteborg har konsumentrådgivarna sett en ökning av hantverksfrågor med 30 procent det senaste året. Där kommer nu personalen att utbildas för att kunna ge bättre hjälp till konsumenterna.

Även i Västerås kommer man att satsa extra på information till invånarna eftersom konsumentrådgivaren Tommy Hultman har märkt av en stor ökning av hantverksfrågor efter att rotavdraget infördes.

– Hantverksfrågorna har ökat jämfört med hur det var innan rotavdraget fanns. Då fanns naturligtvis andra problem, men inte i den här omfattningen.

Tycker du att rotavdraget har banat väg för oseriösa hantverkare?

– Visst kan det föra med sig ett och annat problem som kanske inte funnits annars.

Men det håller inte organisationen Sveriges Byggindustrier som representerar runt 3 000 byggföretag i landet med om.

-- Nej, jag skulle nog snarare säga att det gör det lättare att vara vit och det skapar bättre konkurrens för seriösa företagare. Jag har inte hört några klagomål mot våra medlemsföretag på det viset, säger Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Du känner inte igen det här?

– Nej.

Lisen Elowson Tosting
lisen.elowson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".