Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket svarar på kritik

Publicerat onsdag 3 februari 2010 kl 16.54

Under veckan kommer tågavgångar att ställas in. Det beror på kylan som bland annat gör att det blir isbildning i växlarna. SJ och Banverket får kritik av Evert Andersson, professor i järnvägsteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan.

– Mycket av problematiken ligger i att det är svårt för de ansvariga att sätta in tillräckliga resurser, planera för något som bara förekommer vartannat, varttredje eller vartfemte år under några dagar. Jag tror det finns ett psykologiskt problem där. Det säger Evert Andersson.

Det tog ju lång tid innan elbolagen började gräva ned utsatta ledningar, är det dags för SJ och Banverket att göra som elbolagen?

– Ja, det kanske är så, det är en bra liknelse, säger han.

Banverkets anläggningschef Björn Svanberg håller med om att situationen inte är acceptabel.

– Det stora problemet sitter i våra spårväxlar, att vi får ijn isklumpar som hamnar i växlarna, säger Björn Svanberg.

Men då sätter man väl in de resurser som behövs?

– Ja, vi sätter in de resurser vi har.

– Vi har omkring 12 000 spårväxlar, 6 500 av de har eluppvärmning och de är ju som ett komplement till att röja.

Så ni tänker bygga bort problemet?

– Så långt det går, sedan kan man ju konstatera att det som har dykt upp nu när det blir väldigt mycket isklumpar och vi måste ju ta tag i hur vi ska lösa det, säger Björn Svanberg på Banverket till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".