Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uven ska minska antalet avgångar

Publicerat måndag 15 mars 2010 kl 11.03
Foto: Patrik Åström/SR.

Det handlar om sträckan mellan Uppsala och Västerås. Förändringen planeras att genomföras den 12 december i år. Och det kommer att ställa till det för många pendlare i Salaområdet, menar kommunstyrelsens ordförande, centerpartisten Carola Gunnarsson.

– Naturligtvis blir jag väldigt upprörd över de här förändringarna, eftersom kollektivtrafiken är så viktig för de boende i Sala. Det är viktigt för de resenärer som reser till arbete och studier. Det vore snarare en självklarhet att prioritera tågtrafiken, säger Carola Gunnarsson (C) till P4 Västmanland.

Beslutet att ändra i Uvens avgångar har tagits av Mälab:s styrelse som är en samorganisation för lokaltrafiken i regionerna kring Uvenlinjen i samråd med SJ. Idag går det sju tåg på Uven, planen är att flytta ett tåg från den norra sträckan till den södra. Mårten Levin, vd för Mälab, förklarar varför de valt att dra in avgångar mellan Uppsala och Västerås.

– Därför att det finns andra alternativ där som t ex busstrafik och ganska gott om annan tågtrafik. Då väljer vi helt enkelt att köra två turer morgon och två turer kväll i vardera riktning när det är sådana här stora pendlargrupper som åker. Övrig tid finns det andra alternativ, säger Mårten Levin, vd för Mälab.

Den här förändringen gör att man kan fylla de hål i tidtabellen man upplever finns söderut mellan Eskilstuna och Norrköping. Det gör att de skattepengar på 28, 5 miljoner som går in i bolaget varje år kan användas mer effektivt menar Mårten Levin.

Att åka med andra tåg som till exempel Dalabanan gör att pendlare från Heby och Morgongåva inte kan åka med då de tågen inte stannar där.

Carola Gunnarsson menar att många idag är bredda att pendla långt till sitt arbete, och hon anser att buss inte kan ersätta tåg på längre sträckor.

– Man vill ha ett tillgängligt, tryggt och bekvämt resande och då är tåget oslagbart, menar Carola Gunnarsson.

Alexandra Edman
nyheterna.vstm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".