Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor förändring på Posten

Publicerat tisdag 29 januari 2002 kl 14.07
Den mest omvälvande förändringen inom Posten på 360 år genomförs inom kort; nämligen att skilja hanteringen av frimärken, paket och brev från kassaservicen. I Västerås startar omläggningen den 18 februari.
Snabbhet och tillgänglighet är Postens paroll i den stora omläggningen som ska vara genomförd i hela Sverige innan året är slut. Den stora förändringen är att kunderna nu måste göra sina postärenden på två olika ställen: Brev, paket och frimärken för sig, och transaktioner för sig. Postkontoren kommer att finnas kvar, men för den som vill fortsätta att uträtta alla sina ärenden som förut blir det nobben. Betalningar av räkningar och andra transaktioner över disk minskar med 15 procent per år i snitt, och att Posten behåller sin kassaservice beror på att ägaren, staten, bestämt att det samhällsuppdraget lättast finns kvar i ett redan existerande nät. Men den delen som Posten tjänar pengar på - brev och paket - utveckals ordentligt, och det är där tillgängligheten och snabbheten ska öka, säger Margareta Vikholm, chef för Posten i Västerås. Hos Postens samarbetspartners, livsmedelsbutiker och bensinmackar, ska kunderna hämta och lämna sina paket, skicka rekommenderat och expressbrev och köpa frimärken . I butikerna kommer små servicestationer att byggas, och betalar gör man i den vanliga kassan. Utbildning ska sörja för att butikspersonalen hänger med i svängarna.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.