Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga egna datorer för Malmaskolans elever

Publicerat onsdag 3 november 2010 kl 06.25
"Det pratas för lite om de faktiska resultaten"
(1:36 min)
Rektor Johan Hallberg på Malmaskolan i Kolsva vill vänta med att ge egna bärbara datorer till alla elever. Foto: Camilla Olsson/SR Västmanland

Fler och fler skolor i länet satsar på att varje elev ska ha en egen bärbar dator, i s k "en-till-en-projekt." Men Malmaskolan i Kolsva utanför Köping går mot strömmen.

När andra skolor i kommunen väljer att satsa på projektet väljer Malmaskolan att vänta.

Enligt rektor Johan Hallberg har det att göra med skolorna i Falkenberg, som var bland de första att införa projektet i landet.

– Det är egentligen på grund av Falkenbergs högstadieskolor som vi väljer att avvakta. De har sänkt betyg varje år sedan "en-till-en" infördes och det är en signal för oss om att vi vill se utvärderingar som visar något annat, säger rektor Johan Hallberg.

Malmaskolan i Kolsva väljer alltså att vänta med att ge varje elev en egen dator till skillnad från andra skolor i kommunen. Johan Hallberg är noga med att poängtera att Malmaskolan inte är emot IT och att det ingår i undervisningen. Men han tycker att det pratas för lite om de faktiska resultaten som elever uppnår med en egen dator i skolan.

– Det som är intressant är att man inte alls talar om resultat i form av betyg och kunskapsmål utan istället om hur lärare och elever upplever att skolarbetet har blivit mer lustfyllt. Den ekonomiska insatsen i förhållande till det verkliga resultatet, alltså om eleverna är behöriga till gymnasiet, den kopplingen syns inte ännu, säger rektorn.

Ni har ju ganska många datorer på den här skolan ändå, vore det då inte lättare att bara ge eleverna en varsin bärbar dator?

– Det skulle vara en betydligt större kostnad och då skulle vi inte kunna satsa på IT-pedagogiken från förskolan till klass nio. Då skulle vi få göra som man gör i de flesta andra kommuner, och även i resten av Köping, där man istället bara satsar på klass sju, åtta och nio.

– Vi vill se hela skolan som en enhet, det vill säga att barnen möter IT på ett naturligt sätt redan när de är små och att IT sedan följer med hela skolgången tills man slutar nian, säger Johan Hallberg till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".