Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bussatsning med tunnelbanekarta

Publicerat torsdag 20 januari 2011 kl 10.30
"Det är samhällsekonomiskt lönsamt"
(1:29 min)
Västerås framtida busskarta, om tjänstemännens förslag går igenom

Fler bussar och en tunnelbanekarta är några delar som ska få kollektivtrafiken i Västerås ska bli bättre. I ett förslag från tjänstemän i staden bör det satsas mellan 26 och 49 miljoner kronor extra på en bättre busstrafik.

En av vinsterna skulle vara att få fler att lämna bilen hemma och istället ta buss och tåg, menar Västerås stads huvudprojektledare Karin Widén.

– Vi vill ju inte att folk ska sluta motionera, gå och cykla, utan det är framför allt bilister som vi vill kunna få in i kollektivtrafiken. Både för miljön i staden men också att hushåll kanske klarar sig men en bil istället för två.

Bland de fyra olika förslagen som tjänstemännen lägger fram handlar det billigaste om att bussarna ska gå tätare. Störst skillnad mot idag blir det på kvällar och helger.

Vet man vilken linje man ska åka med ska man slippa titta i tidtabellen, utan istället bara kunna gå till hållplatsen och veta att det snart kommer en buss.

Linjerna blir enligt tunnelbanemodell, där varje linje har en unik färg och de numreras från 1 till 7.

I förslagen ingår även att starta en snabbare linje som går från tågstationen till bland annat Finnslätten, Hacksta och nya Ikea på Erikslund. Den så kallade arbetslinjen.

Trots att förslagen kostar mellan 26 och 49 miljoner kronor mer än vad den planerade budgeten säger, ska satsningen ändå löna sig.

– Det kostar pengar. Men vi har tittat samhällsekonomiskt, alltså på restidsvinster för invånarna, miljöutsläpp, olycksrisker och biltrafik kontra busstrafik. Då har man kommit fram till att det är samhällsekonomiskt lönsamt, menar Karin Widén.

Om politikerna går med på något av förslagen kan det nya systemet vara igång hösten 2012.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".