Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kassan ut på nätet

Publicerat söndag 17 februari 2002 kl 11.00
Den som har ett ärende hos Försäkringskassan kan numera gå in på nätet och ta reda på hur lång tid det kommer att ta innan man får besked. Försäkringskassan i Västmanland är en av få kassor i landet som har den här tjänsten.
Sedan tidigare kan man på nätet räkna ut om man har rätt till bostadsbidrag och hur stort det i så fall blir, och man kan beställa blanketter och intyg och göra anmälningar. Snart ska det också bli möjligt att räkna fram och sköta sin föräldrapenning själv via nätet. Tjänsten är tänkt att passa en kundgrupp som är relativt ung, van vid internet och som egentligen inte har något behov av att besöka kassan, men som ändå vill ha sitt ärende handlagt så fort som möjligt. Men att försäkringskassan skulle vara på väg mot något slags ''självservering'' där kunden gör allting själv och kontakten mellan handläggare och kund på sikt skulle minska, det är det inte tal om, säger Ingemar Meurke, administrativ utvecklingschef på Försäkringskassan i Västerås. - Vi kommer att fortsätta att ta emot kunderna vid besök och per telefon, och bemöta dem lika korrekt och respektfullt oavsett vilket medium de använder för att kontakta oss, säger Meurke till P 4 Västmanland.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.