Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Föräldrar kräver bättre hjälp

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 06.25
"Ingen har lyssnat på vad jag har sagt"
(2:00 min)
Ellinor Rönnholm i Kolbäck. Foto: Eva Kleppe/SR

Många föräldrar i länet som har barn med olika problem, exempelvis ADHD, ADD eller dyslexi, är förtvivlade över att deras barn far illa. Väntetiden för utredning och behandling är ofta lång och barnen skickas mellan olika instanser innan de får hjälp.

Ellinor Rönnholm i Kolbäck är en av många upprörda föräldrar som har hört av sig till P4 Västmanland för att berätta om vilka problem familjen stött på.

Hon har två barn som har fått diagnosen ADD och har språksvårigheter.

– Ingen har lyssnat på vad jag har sagt. Ingen har tagit åt sig och förmedlat vidare till andra berörda parter. Man får slåss som förälder. Det har tagit ganska mycket kraft av en själv, säger hon.

Redan när barnen var riktigt små märkte Ellinor Rönnholm att de hade problem, men hon säger att ingen lyssnade på henne. Nu är barnen 14 år och 16 år och mår fortfarande dåligt.

Hon berättar hur livet har varit genom åren:

– Det har varit ganska kaosartat. De har mått ganska psykiskt dåligt. Den ena har haft tankar på att inte vilja finnas kvar här i livet på grund av att hon inte fått livet på sitt sätt som hon behöver ha det. Det är inte lätt som förälder att se sitt barn må så dåligt och inte klara av att gå till skolan.

Ellinor Rönnholms barn har fått diagnosen ADD och har olika språksvårigheter. Nästa steg har varit att få hjälp i skolan. Men där finns det stora brister menar hon.

– De har inte resurser i skolan att ge mina barn det de behöver. De har inte kunskapen heller om alla dessa barn med särskilda behov, tyvärr.

Hur tycker du att det borde fungera i skolan?

– Jag skulle önska att det fanns ett annat sätt att jobba i skolan, ett praktiskt lärande. Så skulle jag önska att det fanns mindre grupper så att lärarna hann se alla elevers egna behov, för det hinner inte lärarna idag, säger Ellinor Rönnholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".