Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förslag på förändrade busslinjer

Publicerat torsdag 28 april 2011 kl 12.15
"Fler ska kunna välja bussen"
(1:46 min)
En buss vid hållplats på Stora gatan i Västerås

I går hölls ett möte för allmänheten om "Smartkoll" - ett tjänstemannaförslag som handlar om att göra rakare busslinjer och tätare turer i kollektivtrafiken i Västerås. Förslaget har upprört många.

Förslaget har kritiserats av personer som menar att vissa hållplatser försvinner när trafiknätet byggs om.

Men Thomas Vulcan, enhetschef vid tekniska nämndens stab, tycker att nätet behöver förändras.

– Dagens nät är sedan 70-talet och staden har förändrats sedan den tiden och det är dags att göra ett fel, säger Thomas Vulcan.

Men varför rakare busslinjer, varför inte grena ut de befintligare ytterligare?

– Det är två val man kan göra, det ena är ett väldigt finmaskigt nät i våra bostadsområden, alternativt satsa på starka stråk som gör att det blir enkelt att ta sig till och från jobb, skola, kultur med mera. 

Blir det inte så att de som inte bor så nära får sämre tillgänglighet?

– Den frågan får vi ju ofta, men om vi vänder på steken att det går en buss tätare så bygger det ju på att vi sätter tätare trafik så att när man kommer till en hållplats dit man gått ett antal hundra meter så ska det komma en buss inom rimlig tid, säger Thomas Vulcan.

Vad är rimlig tid?

– Vi pratar allt ifrån 7,5 minuters trafik upp till 30 minuter som lägsta intervall i Västerås, men det blir tätare turtrafik och färre hållplatser.

Vad kan det handla om för tidsvinst för resenärern?

– Det handlar egentligen inte om att komma snabbare till jobbet, det handlar om att välja bort något annat alternativ. I dag sitter ju många och kör bil för att man tycker att kollektivtrafiken går för långsamt eller att det inte finns någon kollektivtrafik.

– Så egentligen är det väl inte att bara vända sig till våra vaneresenärer som finns i systemet, vi måste bygga ett samhälle så att fler kan välja bussen i stället för bilen, säger Thomas Vulcan, enhetschef vid tekniska nämndens stab i Västerås.

Just nu hålls informationsträffar på olika platser där invånarna får tycka till om förslaget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".