Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vad länsstyrelsen vill veta mer

Publicerat torsdag 21 februari 2002 kl 18.00
Länsstyrelsen offentliggjorde idag vilka kompletteringar den vill ha av Västerås flygplats i fråga om den miljökonsekvensbeskrivning som flygplatsen låtit ta fram. Bl a vill länsstyrelsen ha förtydligat vilka miljökonsekvenser huvudalternativet skulle få, alltså alternativet att använda den nuvarande landningsbanan i sin fulla längd och avverka och kapa en femtedel av skogen i naturområdet Björnön.
Vidare anser länsstyrelsen att miljökonsekvenserna inte är klarlagda för alternativ 1 att flytta banan 300 meter norrut och alternativ 2 att fortsätta använda banan i förkortat skick, fast med 300 meter. Västerås flygplats har idag dispens från luftfartsinspektionen att använda banan i förkortat skick med 400 meter, men dispensen går ut den sista april, och nu är det snabba ryck som gäller. - Riskerna ökar för varje dag därefter med de hinder som finns, säger Egil Cederborg, chef för luftfartsinspektionens flygplats- och flygtrafiktjänstkontor.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.