Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

''Utred sidoalternativen mer!''

Publicerat fredag 22 februari 2002 kl 05.31
Länsstyrelsen vill att Västerås flygplats mer ska utreda två alternativ som redovisas vid sidan av huvudalternativet i flygplatsens miljökonsekvensbeskrivning, MKB, som flygplatsen låtit ta fram för att beskriva hur olika alternativ påverkar miljön när flygplatsen ska uppfylla luftfartsinspektionens krav på hinderfrihet och därmed säkerhet.
Huvudalternativet är att använda den nuvarande landningsbanan i sin fulla längd på 2.500 meter och då avverka och kapa skog i naturområdet Björnön på totalt 43 hektar, men vid sidan av detta studeras ytterligare två alternativ i MKB:n: * Alternativ 1: att flytta banan 300 meter norrut * Alternativ 2: att göra banan kortare genom att flytta fram den så kallade bantröskeln 300 meter. Länsstyrelsen noterar att dessa två alternativ skulle innebära att 18 av de 43 hektaren av Björnöns skog inte skulle behöva avverkas eller kapas, och vill att miljökonsekvenserna av dessa alternativ utreds mera. Vidare anser länsstyrelsen att MKB:n inte gör klart om alternativen till avverkning är genomförbara, att miljökonsekvenserna måste finnas med i beskrivningen av alla alternativ och att man då måste ta hänsyn till naturområdenas riksintresse. Sedan tycker länsstyrelsen att MKB:n koncentrerar sig alltför mycket på huvudalternativet, det vill säga en avverkning av skog på Björnön, utan att motivera varför de andra alternativen valts bort, något man måste göra enligt miljöbalken. Länsstyrelsen vill också veta vilka konsekvenser det skulle få för flygplatsen om banan förkortades 300 meter. Västerås flygplats ägs till större delen av Västerås stad och när stadsledningskontoret bestämde sig för ''huvudalternativet'' - att avverka - bedömde man att en kortare bana skulle bli en konkurrensnackdel för flygplatsen, eftersom ju kortare banan är, desto svårare blir det för de stora planen - som ju flygplatsen är mån om att få behålla - att landa.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.