Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många säljare struntar i NIX-registret

Publicerat torsdag 19 augusti 2004 kl 11.00

Allt fler spärrar sin telefon mot säljsamtal. Men samtidigt har klagomålen på företag som struntar i spärrlistan, ökat så mycket att den nämnd som handlägger klagomålen, inte har hunnit med.

Närmare en halv miljon telefonnummer är nu anslutna till NIX-registret, som är branschens egen spärrlista mot telefonförsäljning.

Hans Wahrolén är jurist på den branschorgansiationen SWEDMA som sköter NIX-registret, och han berättar att många telefonförsäljare struntar i NIX-registret.

Den som anslutit sig till NIX men ändå blir upppringd av telefonförsäljare, uppmanas att vända sig till Etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden, som kan namnge felande företag. Men det har tagit över ett år innan anmälningarna behandlats.

Dessutom har den hemsida där nämnden publicerar namnen på syndarna, inte fungerat som den ska.

Den långa väntetiden och bristen på insyn drabbar förstås konsumenterna. Men nu ska DM-nämndens handläggningstider minskas, till mellan tre och sex månader och informationen om vilka som syndat ska spridas genom pressmeddelanden.

Skarp kritik som också syns i medierna ska sätta stopp för framförallt återkommande syndare. Hans Wahrolén, berättar att företagen ofta är mycket känsliga för publicitet när det gäller om de följer god sed.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".