Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål på äldreomsorgen ska tas emot bättre

Publicerat onsdag 9 november 2011 kl 14.26
"Det finns ett behov av att kunna bemöta synpunkter bra"
(1:30 min)
Carin Lidman (S) ordförande i äldrenämnden. Foto: Eva Kleppe/SR

Västerås stad kommer att anställa en person som har till uppgift att ta emot klagomål på äldreomsorgen. Det för att kommunen ska upptäcka och åtgärda brister på ett bättre sätt.

– Vi håller precis på och ska inrätta en ny tjänst så att vi kan bli bättre på att ta emot klagomål och synpunkter. Det finns ett behov av att kunna bemöta synpunkter på ett bra och proffsigt sätt, säger äldrenämndens socialdemokratiska ordförande Carin Lidman.

Tidigare i veckan avslöjade SVT:s Dokument inifrån att vårdföretaget Carema använder skattepengar för att maximera vinster och bonusar samtidigt som äldre vanvårdas.

Men i Västerås får inte Carema fler anmärkningar än något annat vårdföretag som driver äldreboenden, säger äldrenämndens socialdemokratiska ordförande Carin Lidman.

– Inte mer än vi får från alla våra boenden. Men jag har också hört positiva åsikter om Trumslagarbacken till exempel, det är mycket uppskattat att de satsat på en egen kock, säger Carin Lidman.

Carema driver två äldreboenden i Västerås, på Trumslagarbacken och Pettersberg.

Kommunen har en plan för hur uppföljningar ska gå till. Efter att ett företag har vunnit en upphandling om att få driva ett äldreboende gör man en första kontroll efter sex månader.

Efter ytterligare två år görs en större uppföljning då tjänstemän tittar på hur företaget bedriver hälso- och sjukvård och hur man sköter den sociala omvårdnaden av de boende. Man ser även över bemanningen av personal.

Om det kommer in allvarliga anmärkningar mot ett boende åker tjänstemännen ut direkt och kontrollerar uppgifterna. Sedan ställer man krav på förbättring och även detta följs upp.

Hittills har anmärkningarna lämnats till personalen på sociala nämndernas stab. Men nu anställs alltså en person som enbart ska ta emot anmärkningar från boende och anhöriga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".