Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Stödet till VL för stort"

Publicerat tisdag 5 oktober 2004 kl 11.02

Vår gemensamma kollektivtrafik, Västmanlands lokaltrafik, går bra ekonomiskt. Totalt har ägarna, kommunerna och landstinget i länet fått tillbaka mer än 80 miljoner sedan 2000 å då är inte 2004 inräknat.

Men Västerås Stad tycker att vinsten är onödigt stor och vill därför spara 15 miljoner kronor på kollektivtrafiken. Går det igenom kommer det slå mot de mindre kommunerna.

VL har de senaste åren gått runt på dryga 100 miljoner medan budgeten legat betydligt högre. Ägarbidragen har varit tilltagna i överkant, ansåg Västerås stad och begärde att man skulle minska budgeten med 15 miljoner inför 2005. Besparingarna skulle fördelas propotionellt mellan kommuner och landsting.

Men det har upprört en del kommuner. Stig Henriksson som är kommunalråd i Fagersta ifrågasätter den ordningen och anser att han därmed inte längre har beslutanderätten över vilken kollektivtrafik man skall ha i Fagersta.

Nästan 600 timmars busstrafik går missar Fagersta om om VL vid ett extra ägarmöte senare i höst beslutar enligt Västerås stads förslag. För Västerås del innebär förslagen en minskad kostnad på 6,5 miljoner kronor. Sala kommun, som är storkonsument av VL:s tjänster, sparar en dryg halv miljon men blir samtidigt av med 2 500 timmars bussturer.

I den konsekvensutredning som nu ligger klar konstateras att det finns konkreta ekonomiska risker att ta i beaktande inför nästa budgetår. Inte minst de minskade statliga subventionerna av tågtrafiken mellan Norrköping - Uppsala via Västerås, Sala och Heby kommer att slå hårt. Där handlar det alltså om en kostnadsökning, men skall man få ner kostnaden för verksamheten och då enbart på busstrafiken måste linjer dras in och antalet bussar minska.

Samtidigt är 37 av de 40 bussar som går i lokal landsbygdstrafik i länet anpassade för skolornas behov. Dras sådana linjer in tvingas kommunerna upphandla egna skolskjutslinjer och för kostnader där istället. Dessutom kan det bli aktuellt att dra ner verksamheterna på de depåer VL har ute i länet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".