Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Videofilmning ska förbättra pedagogik

Publicerat lördag 6 november 2004 kl 10.51

I Skultuna har videokameran blivit ett vanligt verktyg i arbetet med att stötta barnen i deras utveckling. Barnen på öppna förskolan har filmats och nu har man även börjat filma i skolan.

Västmanlands kommunförbund fick förra året 1,8 miljoner från finansdepartementet för att stödja barn och ungdomar med problem.

Pengarna har fördelats på fyra olika projekt runt om i länet, där videokameraprojektet i Skultuna är ett av dem.

Anna-Karin Sköld arbetar som barnskötare på öppna förskolan i Skultuna där de har filmat barnen under sex terminer. Hon säger att syftet är att man med videons hjälp ska titta på samspel och kommunikation i barngrupper och även att pedagogen ska titta på sig själv för att se vad hon eller han har för förhållningssätt och bemötande och vilken betydelse det får för barnen.

Filmningen går till så att både barngruppen och pedagogerna filmas några gånger. Personalen går därefter tillsammans igenom videon för att se vad som kan förändras och förbättras.

Nu har man även börjat med videoinspelningar i skolan upp till årskurs tre, och det handlar inte bara om inlärning utan också som i förskolan om vilken relation man har till barnen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".