Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Västerås

Bilfirma måste ersätta kund

Publicerat onsdag 2 maj 2012 kl 10.58
ARN menar att bilfirman är ansvarig för felet och är skyldig att ersätta kunden för reparationskostnaden.. Foto: Henrik Montgomery / Scanpix.

En bilfirma i Västerås gjorde fel som inte ersatte en kund för ett fel i den bil som kunden köpte. Det slår Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fast.

Dagen efter köpet upptäckte kunden att det lät konstigt från växellådan. Säljaren sa då att kunden skulle fortsätta köra bilen ett par hundra mil för att se om ljudet försvann eller blev värre.

Kunden besökte två verkstäder som båda sa att växellådan behövde bytas, men säljaren ville inte åtgärda felet.

En och en halv månad efter köpet bytte en verkstad växellådan för 23 000 kronor.

ARN menar att bilfirman är ansvarig för felet och är skyldig att ersätta kunden för reparationskostnaden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".