Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny telefonväxel hos polisen leder till långa väntetider

Publicerat fredag 27 juli 2012 kl 10.19
"Tidigt i somras hade vi oacceptabla köer"
(1:32 min)

Sedan början av juni delar polisen i Västmanland växel med sju andra län. Det har lett till långa väntetider för den som ringer växelnumret 114 14.

Sedan månadsskiftet maj/juni har polisen i åtta län, bland dem Västmanland, en gemensam telefonväxel som ligger i Göteborg.

– Det blir ju en inkörningsperiod. Vi har utbildat väldigt många nya växeloperatörer under våren för att vi ska klara av den här ökningen. Dessutom finns det en del nya system, växeloperatörernas system är relativt nytt och så har vi en ny nationell telefonkatalog i myndigheten, säger Bodil Nydewall, som är chef för telefonväxeln.

Enligt Rikspolisstyrelsens rekommendationer ska det ta högst en minut innan någon svarar, det ska gälla 90 procent av samtalen till växeln. Bodil Nydewall säger att man jobbar för att nå det målet.

– Vi har utökat med ännu fler växeloperatörsplatser och vi håller på och bygger ut. Tidigt i somras då hade vi oacceptabla köer, då låg vi på tio minuter. Sedan har vi jobbat jättemycket på att få ner dem och igår låg vi under en minut igen (...) Det är vår klara målbild att till hösten ska vi var tillbaka i normaldrift, under en minut ska det ta, säger Bodil Nydewall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".