Vem ska man tro på i det nya medielandskapet?

Publicerat torsdag 16 maj 2013 kl 16:01
Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX
Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

Det är inte bara journalister som behöver förhålla sig kritiska till information. Även privatpersoner ska ha ett kritiskt förhållningssätt till det de läser och delar i sociala medier, säger Nicklas Malmberg som arbetar i gruppen för sociala medier på Sveriges Radio.

– Jag tycker att man som grundläggande ska förhålla sig kritiskt till uppgifter man hittar i sociala medier, facebook och twitter. Precis som man förhåller sig kritisk när någon i fikarummet berättar om en häpnadsväckande historia som en kompis-kompis varit med om, säger Nicklas Malmberg.

Det svåra är när informationen rör sig i gränslandet mellan sådant som är nyhetsuppgifter som uppfattas som sanning, och sådant som är en halvsanning, baserat på rykten eller en enstaka källa.  

– Sociala medier är en bra kraft, även om det suddar ut gränserna. Det här handlar till syvende och sist om källkritik och det gäller både medborgare och journalister med den skillnaden att vi som journalister har ett större ansvar att inte sprida sådant som inte är sant, säger Nicklas Malmberg.

Nicklas Malmberg ger några grundläggande råd för hur man ska tänka när man som privatperson delar bilder, text och klipp på nätet:

1. Förhåll dig kritisk till uppgifter som du hittar.
2. Vänta med att sprida sådant som du inte är säker på är sant.
3. Vet att internet kryllar av en blandning av sanningar, rena  nyhetsuppgifter,halvsanningar, rykten, osanningar och sådant som är satir     och humor.
4. Om man ska sprida något under förutsättning att det är sant ska man dubbelkolla de uppgifterna.
5. Fråga dig om uppgifterna kommer från flera håll.

Skriv ut

Dela