Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hashtaggar länkar samman facebookanvändare

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 15.13
"Fem miljoner facebookanvändare"
(6:43 min)

Nu lanserar facebook något som kallas för hashtaggar. Det betyder att man kan göra ett ord i sin statusuppdatering sökbar och därmed nå konversationer i ett ämne som ligger utanför det sociala nätverket man för tillfället har.

– Det som har hänt nu är ju att den där hashtaggen, staketsymbolen, har kommit till facebook. Det är klart att det kommer ge ett större genomslag än tidigare eftersom det är så pass många fler som har facebook, säger digitala medierexperten Deeped Niclas Strandh.

I och med att vi har våra vänner på facebook och vi där ser deras inlägg så får hashtaggarna större spridning där än exempelvis via twitter. Den största hashtag i Sverige hittills är #melfest som är så aktiv under melodifestivalen med flera tusen inlägg att det är svårt att hinna läsa alla inlägg.

– Om jag markerar ett ord, exempelvis logistik, då kan de som ser det och klickar på ordet också se alla andra som skriver om ämnet. Vi är vana vid att bara se de som är i vår sociala omkrets, nu kan vi hitta inlägg som handlar om ett ämne det är en den stora skillnaden, berättar Deeped Niclas Strandh.

P4 Västmanland har flera olika hashtags i sociala medier #p4vstm #vstmkorre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".