Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång väntan för att göra polisanmälan på 114 14

Publicerat torsdag 18 juli 2013 kl 06.47
"På längre sikt måste bemanningen öka"
(1:43 min)
Väntan kan bli lång för den som vill polisanmäla ett brott per telefon. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Det är långa väntetider till polisens kontaktcenter dit den som vill anmäla brott per telefon kommer. Och väntan har blivit längre och längre; bara fyra av tio samtal tas nu emot inom tre minuter. Det är långt ifrån de uppsatta målen.

Att den som vill anmäla brott får sitta länge i luren innan någon svarar är ett problem, säger Stefan Engström, biträdande chef på kontaktcentret i Norberg, ett av de sju center som finns i landet:

– Man ringer in av anledning, att berätta att man utsatts för ett brott. Och är det då att man lägger på för att det är svårt att nå fram till polisen, ja då har vi nog misslyckats lite grann, säger Stefan Engström.

På polisens kontaktcenter i Norberg arbetar 40 civilanställda operatörer med att ta emot den flod av brottsanmälningar och tips som varje dag rings in på numret 114 14.

När man införde systemet med kontaktcenterår  2005 var syftet att öka tillgängligheten till polisen. Målsättningen är att nio av tio som ringer ska få svar inom tre minuter.

Men verkligheten har blivit en annan. De senaste åren har den siffran legat runt 70 procent.

I år har väntetiderna ökat dramatiskt. De första sex månaderna lyckades man bara ta emot 40 procent av samtalen inom tre minuter.

Marcus Nilsson på Rikspolisstyrelsen jobbar med samordning av de sju kontaktcentren runtom i landet.

Han säger att en förklaring till att väntan blivit längre är att typen av brottsanmälningar har förändrats den senaste tiden:

– Bedrägerianmälningarna ökade ju med 28 procent under de fyra första månaderna i år. Och det är klart att det tar längre tid att ta upp en bedrägerianmälan en till exempel en cykelstöld.

Vad ska ni göra åt det här?

– Dels jobbar vi kortsiktigt med att uppmana folk att anmäla via vår webbplats, men på längre sikt måste bemanningen öka, säger Marcus Nilsson till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".