Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Öppna frågor ger 1177 bättre svar

Publicerat tisdag 28 oktober 2014 kl 10.50
"Sköterskan får ett bättre underlag"
(0:45 min)
De som ringer Sjukvårdsrådgivningen bör få öppna frågor från sköterskorna som svarar. Foto: SVT Bild

Ny forskning visar att patientsäkerheten ökar om sjuksköterskorna på sjukvårdsrådgivningen 1177 "hummar" och använder öppna frågor när de intervjuar patienter som ringer.

Det uppmuntrar nämligen patienterna att berätta mer ingående om sina hälsoproblem.

Det visar en ny studie som Inger Holmström, professor i vårdvetenskap vid Mälardalens Högskola, har varit med och tagit fram.

– Vi tror ju att genom att använda den här typen av samtalsstrategier får sjuksköterkan helt enkelt uppringaren att berätta mer om sina symptom och sin hälsa.

– På det sättet får sköterskan ett bättre underlag för att göra en bedömning som blir säkrare och bättre.

Det kan låta självklart att man ska ställa öppna frågor, medger Inger Holmström, men hon menar att både sköterskor och läkare ofta tränas i att ställa slutna frågor, exempelvis "Hur hög är febern?"

– Det ger ju enstaviga ja- och nejsvar från uppringaren och då kan man missa information, säger Inger Holmström till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".