Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Pendlare rasande över tågstopp i Ransta

Publicerat tisdag 16 december 2014 kl 12.01
"Det påverkar oss enormt"
(2:54 min)
Anders Westin, tågpendlar mellan Ransta och Västerås.
Anders Westin, tågpendlar mellan Ransta och Västerås.

Kaos och katastrof. Det tycker pendlarna om tågstoppet som gör att man måste åka ersättningsbuss mellan Ransta och Västerås. En resa som tar 50 i stället för 15 minuter.

Sedan i början av december stannar få av SJ:s tåg i Ransta. Orsak: Trafikverket har sänkt högsta tillåtna hastighet på sträckan Ransta-Tillberga till 70 km/h. Det gör att tågen mellan Sala-Västerås får längre restid, och därför har SJ bestämt att Ransta-tågen ska ersättas av VL-bussar.

Resan mellan Ransta och Västerås tar 50 minuter med buss i stället för en kvart för morgonpendlarna. Orimligt om man ska hinna i tid till skola och jobb, tycker Anders Westin som åker från Ransta till jobbet i Västerås varje morgon.

Går bussarna för sällan, eller vad är problemet?

Dels det. Sedan har de tokiga tider som gör att det inte funkar. Mitt på dagen är det inga bussar alls. En tjej som bor i Västerås men jobbar i Ransta har ingen buss ut till Ransta på morgonen och ingen buss hem till Västerås på kvällen. Hon är helt förtvivlad, säger Anders Westin.

Han är aktiv i föreningen Ransta Nästa bygdegård, som låtit pendlarna svara på en webbenkät om hur de upplever tågstoppet. "Katastrofalt dåligt", "För jävligt, det påverkar oss enormt" och "Jättedåligt, kommer inte fram i tid till skolan" lyder några av de svar som kommit in.

– Vi märkte att folk hade mycket starka åsikter om det här. Vi har fått 166 svar på två dygn nu. Folk är arga för att deras vardagssituation inte fungerar. Föräldrar måste ställa upp och skjutsa fastän de kanske jobbar åt andra hållet, det påverkar deras ekonomi för man kan inte åka med tågpendlarkorten på VL:s ersättningsbussar.

Folk har till och med sagt att de måste köpa en extra bil för att de ska kunna ta sig till jobbet, säger Anders Westin.

– Man har byggt upp ett liv på att man bor i en ort som är nära Västerås med bra kommunikationer, ja då klarar vi oss med en bil, tror man.

Tidtabellen för ersättningsbussarna sträcker sig till juni 2015, men ingen vet exakt hur lång tid spårarbetet kommer att ta. Nu hoppas pendlarna att SJ ska ändra sig och välja att köra sträckan ändå, men minskad hastighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".