Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svaveldirektivet kan slå hårt mot hamnarna i Köping och Västerås

Publicerat onsdag 31 december 2014 kl 06.00
"Värsta tänkbara är att allt läggs på lastbilar"
(1:38 min)
Avfall lossas i hamnen i Västerås.
Efter nyår kan färre båtar komma att anlöpa hamnarna i Mälaren efter att ett nytt svaveldirektiv börjar gälla. Arkivfoto: Helena Lund / Sveriges Radio Västmanland

Färre fartyg kan komma att anlöpa hamnarna i Mälaren efter nyår. Det då nya hårdare miljökrav börjar gälla något som kan innebära dyrare transporter till sjöss.

Det nya svaveldirektivet som börjar gälla första januari kan komma att slå hårt mot hamnarna i Västerås och Köping. Efter nyår får fartygen som kör i bland annat Östersjön inte släppa ut lika mycket svavel som tidigare, något som innebär att många fartyg måste byggas om eller köras på ett annat dyrare bränsle för att uppfylla kraven.

– Det värsta tänkbara scenariot skulle naturligtvis vara att allt läggs över på lastbil men det är inte en tänkbar utveckling för en hel del av det här godset är så volymkrävande att det måste ligga på fartyg, säger Carola Alzén VD på Mälarhamnar.

Risken som Carola Alzén ser är att kunderna kommer att frakta sitt gods med tåg eller lastbil istället om kostnaderna stiger.

– Sjöfarten kommer att få fördyrade kostnader och någonstans måste de tas ut och det sannolika är att det belastar kunderna.

Ett annat alternativ är att företagen väljer att använda sig av hamnar på västkusten.

– Är det så att regeringen inte gör något åt totalsituationen så finns risken att västkusthamnarna är vinnare i den här situationen. För där går man inte lika långt in i det här SEC-området, säger Carola Alzén.

Vad det här skulle innebära för Mälarhamnar och dess närmare 70 anställda är för tidigt att spekulera kring, men den stora förloraren blir enligt Carola Alzén miljön.

– Jag hoppas att regeringen följer utvecklingen och om det visar sig gå åt fel håll om vi får fler lastbilar på vägarna att de vidtar åtgärder och flyttar tillbaka trafiken där den rimligen bör ligga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".