Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så hanterar du ditt barns oro inför skolstarten

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 11.19
"Ett sammanhang på fritiden gör hela livet lättare"
(5:09 min)
Sara Holm Stålhand, barnombud i Västerås.
1 av 2
Sara Holm Stålhand, barnombud i Västerås. Foto: Maria Edlund/SR.
Elever i en skoltrappa
2 av 2
Elever i en skoltrappa

Jullovet är slut och många föräldrar måste lämna gråtande, oroliga barn i skolan. Barnombudet Sara Holm-Stålhand ger råd. 

När det är dags att släppa den lilla svettiga handen i kapprummet kommer tårarna och barnet klamrar sig fast i din famn.

– Alla som lämnat ett gråtande barn vet hur jobbigt det är, oavsett om det är en tvååring på dagis eller en sjuåring som ska lämnas i skolan, säger Västerås barnombud Sara Holm-Stålhand. 

Inte bara de barn som blir mobbade kan ha det tufft i skolan. Sara Holm Stålhand tror att många barn tycker att det känns olustigt att komma tillbaka efter ett så långt lov som jullovet. Särskilt om man inte har så många kompisar eller är ensam och utanför.

– Man känner sig lite osäker, man har varit ledig länge, man har inte träffat sina klasskompisar på länge, man vet inte hur det ska bli. Får man vara med på rasten eller inte? Den oron ska man ta på allvar, men inte förstärka.

Ofta ordnar det sig, menar hon. 

– Känner man sig orolig ska man ta kontakt med barnets lärare på skolan och berätta om oron, för då kan de vuxna i skolan hålla lite extra koll; man kan ringa och höra hur det går utan att hela tiden fråga barnet, för då det bli så att barnet till slut inte berättar någonting.

När barnet väl öppnar sig gäller det att passa på att lyssna. 

– Man måste vara otroligt lyhörd när de berättar, och då får man släppa allt. Det finns tillfällen när barn vill berätta som kanske inte kommer tillbaks, säger Sara Holm-Stålhand. 

Ytterligare ett sätt kan vara att försöka hitta nya, roliga sammanhang för barnet utanför skolan. Hos en idrottsförening, till exempel. 

– Finns det nån idrott, nåt instrument eller nåt sånt där? Man kan också hålla lite koll på vad andra elever på skolan gör, kanske inte bara i klassen, och försöka styra in så att barnet får ett sammanhang utanför klassen. Många väldigt starka kompisgrupper i skolan spelar fotboll ihop, de går på samma simning eller i samma kör, och då blir det mer naturligt att de hänger i skolan. 

Tror du de barn som har kompisar som hänger med från föreningslivet känner sig tryggare i skolan? 

– Ja, ibland så tror jag faktiskt det, för då träffas man mer regelbundet och inte bara under skoltid. Man delar andra erfarenheter, pratar om andra saker, skrattar åt andra saker som har hänt, om man varit på en cup eller ett läger, till exempel. Det stärker ju, och det gör ju att man känner sig tryggare med att gå till skolan. 

Vet du någon förening som är duktig på att ta hand om nya barn så att de inte känner sig utanför? Eller har du något annat bra tips? Kommentera gärna!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".