Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Reklamtavlor i joggingspåret kan bli verklighet

Publicerat måndag 30 november 2015 kl 10.59
"Man ställer sig frågan: var går gränsen?"
(3:37 min)
Daniel Ingdahl.
Daniel Ingdahl är kritisk. Foto: Filip Annas/Sveriges Radio.

Ett medieföretag i Västerås vill sätta upp reklamskyltar i stans elljusspår.

Mediaföretaget Västerås vill sätta upp tavlor med reklambudskap i elljusspåren på Björnön och Rocklunda, där hundratusentals personer motionerar varje år.

Reklamaren och motionären Daniel Ingdahl är skeptisk till tanken.

– Jag tror att det är tveksamt att köra med reklam i löpspåren, i och med att det är kommunal mark och pengarna inte går till kommunen. Lejonparten går till en extern aktör. Det hade varit en helt annan sak om Föreningsvästerås hade fått göra det här och ta del av pengarna för sin egen verksamhet, säger han.

– Jag kan tänka mig att pengarna behövs i den kommunala verksamheten, för att underhålla spåren, men samtidigt kan man ställa sig frågan: var går gränsen? Om vi ska ha reklam i våra löparspår, ska vi ha reklam i skolan, ska vi ha reklam i lekparken? 

I sociala medier är diskussionen om det här redan i full gång. Flera anser att reklambudskap skulle störa friden. 

– Det kan vara skönt att slippa reklam någon gång, säger Daniel Ingdahl. 

Men du som jobbar med reklam, borde inte du vara positiv till det här?

– Det klart, det är ytterligare en yta; majoriteten av dem som motionerar brukar ha en högre inkomst, högre utbildning och är en jättespännande målgrupp att kommunicera med, men samtidigt tror jag att det kan slå tillbaka på dem som väljer att annonsera i ett löpspår. Man vill inte se reklam när man är i skogen.

Mediaföretaget Västerås förfrågan har ännu inte tagits upp i nämnden för idrott och friluftsliv, utan kommer att behandlas den 16 december.

Mötet den 24 november, där det var tänkt att frågan skulle diskuteras, blev inställt på grund av sjukdom.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".