Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygplatsen blir storägare när Västerås stad skatteplanerar

Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 05.24
"Det kan ju verka lite skumt"
(1:57 min)
Västerås flygplats. Foto: Ida Nilsson/Sveriges Radio.
Västerås flygplats. Foto: Ida Nilsson/Sveriges Radio.

Västerås flygplats kommer under några månader att äga alla de andra kommunala bolagen i Västerås, exempelvis Mälarenergi och Mimer. Det här görs för att få skattemässiga fördelar.

Bakgrunden är att ett nytt stort koncernbolag kallat "Västerås Stadshus AB" ska bildas.

Anna Maria Romlid, vikarierande oppositionsråd för Vänsterpariet i Västerås, är kritisk till upplägget.

– Det är väl ofta den kritiken vi brukar ha mot andra företag, helst stora multinationella företag, att vi säger: "Nej, men sådant här ska man ju inte hålla på med."

– Och så gör vi sådant själva, och det känns inte riktigt bekvämt, säger Anna Maria Romlid till P4 Västmanland

Den politiska majoriteten i Västerås vill bilda ett koncernbolag, "Västerås Stadshus AB", som ska äga alla de andra kommunala bolagen.

Frågan kommer upp på kommunfullmäktige idag, den 3 december.

Om alla politiska beslut går igenom blir det inte så att man helt enkelt bildar ett helt nytt koncernbolag som ska äga de andra.

I stället ska Västerås flygplats först under några månader vara bolaget som äger Mimer, Mälarenergi och de andra kommunala bolagen.

Sedan bildas ett nytt flygplatsbolag som ska sköta flygplatsen, medan det gamla flygplatsbolaget - som blivit koncernbolag - istället döps om till "Västerås Stadshus AB".

Enligt ekonomidirektör Thomas Energård på Västerås Stad beräknas hela den här processen vara klar någon gång i mars nästa år.

Varför görs då det här?

Jo, Västerås flygplats har ett så kallat "skattemässigt underskott" på 220 miljoner som man har samlat på sig genom åren.

Det skulle man kunna använda sig av i det nya koncernbolaget för att kvitta mot framtida vinster och på så sätt få en lägre skatt.

Men väljer man det enkla sättet, att bilda ett nytt koncernbolag, får man inte de här skattemässiga fördelarna av flygplatsen. Det tillåter inte gällande lagstiftning.

Därför väljer man det krångligare sättet: att låta flygplatsen omvandlas till koncernbolag.

Vänsterpartiet är kritiskt till att bilda ett koncernbolag överhuvudtaget och gillar inte heller det här upplägget.

– Det ingår väl också i hela det här upplägget kring att få med sig de här pengarna då, in i bolaget och sedan då kunna omvandla det sedan igen, så det är ju rent skattetekniskt egentligen, säger Anna Maria Romlid till P4 Västmanland

– Men det kan ju också verka lite skumt att just Västerås flygplats, som kanske är ett bolag som inte är det starkaste bolaget i koncernen, också blir huvudägare under en stund.

Socialdemokraternas kommunalråd Anders Teljebäck säger till P4 Västmanland att man gör så här med flygplatsen i en övergångsperiod för att man ska kunna tillgodogöra sig de upparbetade förlusterna.

Teljebäck säger att kommunen och skattebetalarna tjänar ekonomiskt på det. Han tycker inte att det är omoraliskt, utan säger att det vore omoraliskt att inte göra det, att man måste utnyttja de möjligheter som finns.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".